Utelle - Levens
woensdag 20 september 2023
Afstand (tijd) 4.5 uur

Op zaterdag was het weer serieus slecht (zie het eerste filmpje gemaakt van onder het dak van het toiletgebouw - zeg maar onze schuilplaats) en zondag was wel ok, maar niet ok genoeg om te wandelen. Maandag regende het weer het grootste deel van de dag en dinsdag klaarde het op zodat we ons basiskamp konden inpakken. Voor één nacht gaan we naar de camping in Lantosque terwijl we al een auto in Levens plaatsen opdat we de volgende dag (vandaag dus) direct naar Utelle kunnen gaan om te beginnen met lopen. We willen geen tijd verliezen want met zegt dat het vandaag na 13 uur weer gaat regenen.
De lucht is wat gesluierd als we beginnen in Utelle en de zon komt er af en toe doorheen. We beginnen later dan gehoopt zonder dat duidelijk is waarom afgezien van dat we gewoon traag waren vanochtend. Dus laten we hopen dat de regen laat is, of dat wij snel zijn. Het eerste kleine stukje Utelle uit is even steil over een betonnen trap die ons naar weer een oud weg brengt. We gaan een beetje op en neer langs de bergwand terwijl we gemiddeld wel iets dalen, maar maar erg weinig. Het eerste deel van het pad is door rotsachtig terrein, maar nadat het pad een scherpe bocht heeft gemaakt in de Vallon de l'Aclap lopen we ineens in het bos en wordt het pad een stuk zachter onder onze voeten. En we ruiken nu de dennenbomen wat ons toch wel het gevoel geeft dat we nu dichterbij de Middellandse Zee komen.
We komen langs de kapel St.Antoine dat duidelijke betere tijden heeft gekend en we genieten kortstondig van het uitzicht. We blijven langzaam dalen tot ongeveer 600m hoogte. Vanaf dat punt gaat het pad steiler en zigzaggend naar beneden naar het dorpje Le Cros d'Utelle. Het is nu 11:45 en we besluiten om hier snel wat te eten. We moeten nog verder afdalen naar de hoofdweg die net onder de 200m hoogte ligt (Le Cros ligt op 350m), waarna we weer terug omhoog moeten naar 580m hoogte. De klim van de hoofdweg naar Levens zou 1.5 moeten zijn en dan plus de resterende afdaling: het is onwaarschijnlijk dat we het gaan halen voordat het gaat regen tenzij de regen echt een stuk later is.
Dus, snelle lunch en weer door. We dalen best snel (voor ons doen) en we staan om 12:15 op de hoofdweg. We moeten nog iets lager naar de brug over de Vésubie (Pont de Cros) en dan weer omhoog. Het is een serieuze klim in flink wat bochten omhoog en we besluiten geen tijd te verliezen. Ik ga voorop en ik probeer zo snel mogelijk te klimmen zonder dat ik Lupita kwijtraak. Al snel zien we de rand van het plateau waar Levens op ligt en het is nog altijd droog. We passeren de lokale vuilnisdump en steken de M19 over die van de hoofdweg beneden uit het dal komt en naar Levens gaat. We hebben het stadje nu aan ons rechterkant en het pad is ook wat vlakker met hier en daar een korte wat moeilijkere passage. Maar het slechte nieuws is... we voelen de eerste druppels. We komen weer terug op de M19 en passeren het, in onze ogen, niet zo fraaie ziekenhuis. Bij de kruising gaat de GR5 naar rechts om een lusje langs het stadje te maken en dan weer op de M19 uit te komen. Maar aangezien het nu wel behoorlijk regent besluiten we de lus de lus te laten en gewoon de M19 te volgen richting de Grand Pré waar ons hotel is en waar ook onze auto staat. We zijn dan wel al in Levens, maar we moeten nog 1.5 km naar het hotel en de regen begint steeds serieuzer te worden. We proberen zoveel mogelijk onder de bomen te lopen totdat we het hotel bereiken.
Zullen we eerst inchecken, of eerst de auto ophalen in Utelle? Het laatste maar, en dus rijden we naar Utelle waar het gewoon droog is en ook duidelijk nog niet heeft geregend. Met beide auto's rijden we weer naar Levens en tot St.Martin-du-Var is het droog, maar terwijl we omhoog rijden naar Levens rijden we ook de regen weer in. Maar goed, we slapen vanacht in een hotel, dus wat maakt het uit.